Landskabet i malerkunsten
Hvilken rolle spillede landskabet i malerier før 1600-tallet?
Før 1600-tallet fungerede landskabet som en baggrund på malerier, og den blev brugt til at skabe dybde i billedet.
Før 1600-tallet fungerede landskabet som en baggrund på malerier, og den blev brugt til at skabe dybde i billedet.
Hvilken opfattelse havde man af landskabet i middelalderen?
I middelalderen havde man den opfattelse af landskabet, at naturen var vild, utæmmet og fordærvet, og dette var meget modsat de religiøse værdier, som kirken gerne ville fremhæve. Da kirken bestemte næsten alt angående kunst i middelalderen, fik denne tankegang en stor indvirkning på kunstnernes skildring af naturen.
I middelalderen havde man den opfattelse af landskabet, at naturen var vild, utæmmet og fordærvet, og dette var meget modsat de religiøse værdier, som kirken gerne ville fremhæve. Da kirken bestemte næsten alt angående kunst i middelalderen, fik denne tankegang en stor indvirkning på kunstnernes skildring af naturen.
Hvad fik landskabsmaleriet til at udbrede sig?
Landskabsmaleriet begyndte at udbrede sig, da kirken begyndte at få mindre indflydelse. Specielt i Holland, hvor borgerskabet begyndte at bestille flere malerier end kirken, dette gav kunsterne mere frihed til at male det, de ville.
Landskabsmaleriet begyndte at udbrede sig, da kirken begyndte at få mindre indflydelse. Specielt i Holland, hvor borgerskabet begyndte at bestille flere malerier end kirken, dette gav kunsterne mere frihed til at male det, de ville.
Hvad menes der med, at landskabet som motiv er revolutionerende?
Det revolutionerende ved landskabet som motiv er, at det kunne genfindes i virkeligheden, noget som man aldrig før havde set i malerier. Derudover var det også revolutionerende, at landskabet kunne være motiv i sig selv, hvilket var et stor genreskift fra de religiøse billeder.
Det revolutionerende ved landskabet som motiv er, at det kunne genfindes i virkeligheden, noget som man aldrig før havde set i malerier. Derudover var det også revolutionerende, at landskabet kunne være motiv i sig selv, hvilket var et stor genreskift fra de religiøse billeder.
Prøv at definere det romantiske landskabsmaleri ud fra, hvad teksten
fortæller om Casper David Friedrichs ”Vandringsmanden”.
Det romantiske landskabsmaleri viser et billede af en mand, der står og kigger ned fra et bjerg.
Billedet er romantiske, da det viser, hvordan manden er splittet mellem guddommelige verden og naturens verden. Dette kan man se, da hovedet er mellem himlen o naturen.
Derudover er det indhyllet i tåge og skyer, hvilket gør det meget mystisk og farefuldt.
Man kan også se, manden reflekterer, hvilket er et kendetegn på romantikken.
Det romantiske landskabsmaleri viser et billede af en mand, der står og kigger ned fra et bjerg.
Billedet er romantiske, da det viser, hvordan manden er splittet mellem guddommelige verden og naturens verden. Dette kan man se, da hovedet er mellem himlen o naturen.
Derudover er det indhyllet i tåge og skyer, hvilket gør det meget mystisk og farefuldt.
Man kan også se, manden reflekterer, hvilket er et kendetegn på romantikken.
Forklar hvad der menes med det følgende; ”Denne nationale tankegang kom til at præge 1800-tallets malere i de
europæiske lande, ligesom romantikkens tankesæt om det reflekterende, følsomme
og gudfrygtige mennesker gjorde det”(s. 21 øverst)
Det betyder, at denne tankegang fik stor betydning for malerene i romantikken, hvor man fik en stor national kærlighed.
Det betyder, at denne tankegang fik stor betydning for malerene i romantikken, hvor man fik en stor national kærlighed.
Casper David Friedrich og William Turner beskrives begge som værende
romantiske landskabsmalere – hvordan er de det? Hvordan adskiller Friedrichs
kunst sig fra Turners?
Turners billeder var mere abstrakt, og vandet og lyset smelter ofte sammen, samtidig med at vandet og lyset har en større betydning.
Begge billeder er romantiske, da de begge indeholder mystik.
Turners billeder var mere abstrakt, og vandet og lyset smelter ofte sammen, samtidig med at vandet og lyset har en større betydning.
Begge billeder er romantiske, da de begge indeholder mystik.
Hvad stod realismens
landskabsskildringer for? Og hvad var dets hovedintention?
Den stod for naturtro og en næsten naturvidenskabelig afbildning af naturen, fordi de ville malede det nøjagtigt, som det var i virkeligheden.
Den stod for naturtro og en næsten naturvidenskabelig afbildning af naturen, fordi de ville malede det nøjagtigt, som det var i virkeligheden.
Hvad gik den nationalromantiske bølge ud
på? Hvad mente kunstprofessor N.L. Højen var kunstnerens opgave?
Den gik ud på at udtrykke sin kærlighed til ens nationalitet og ens nation.
Professor N.L. Højen mente, at det var kunstnerens opgave at give udtryk for sin kærlighed og respekt for fædrelandet.
Den gik ud på at udtrykke sin kærlighed til ens nationalitet og ens nation.
Professor N.L. Højen mente, at det var kunstnerens opgave at give udtryk for sin kærlighed og respekt for fædrelandet.
Beskriv hvordan impressionisterne
revolutionerede gengivelsen af landskabet.
Impressionisterne revolutionerede gengivelsen af landskabet ved at begynde at fokusere mere på lys og farver, og de malede naturen, som de så den i det øjeblik.
Impressionisterne revolutionerede gengivelsen af landskabet ved at begynde at fokusere mere på lys og farver, og de malede naturen, som de så den i det øjeblik.
Hvordan adskilte impressionisternes måde
at male på sig fra kunstnerne før dem?
De adskilte sig, da de gjorde deres malerier færdige i naturen i stedet for derhjemme.
De adskilte sig, da de gjorde deres malerier færdige i naturen i stedet for derhjemme.
Hvad nævnes omkring fotografiets
indflydelse på kunsten i teksten?
Monet mente, at fotografiet ikke var en
god ide, da det var vigtigere at vise, at det var et kunstværk.
Paul Cezanne lagde grund for en ny stilretning – hvilken? Hvad gik denne ud
på?
Kubismen, hvor han prøvede at opdele landskabet gennem farveflader og komposition. Han var præget meget af en systematisk arbejdsform
Kubismen, hvor han prøvede at opdele landskabet gennem farveflader og komposition. Han var præget meget af en systematisk arbejdsform
Ingen kommentarer:
Send en kommentar