Kroppen i kunsten spørgsmål
Disse spørgsmål er lavet sammen med Rasmus Reengaard
Bartolomæus, Udsnit fra altertavle, Barcelona (ca. 1200)
I denne periode fik kirken mere kirken mere magt og da
kroppen var beskidt og sjælen var ren. Det ses ved at man ikke fremstiller fritstående
kroppe, men kun vægbilleder. Man syntes det var forkert at fremstille mennesker
nøgne.
Venus’ fødsel, Sandro Botticelli, ca. 1480.
I renæssancen fremstillede man igen de romerske guder, som
også ses på billedet her, da gudinde Venus lige er blevet genfødt, hvilket var
en betegnelse for, at antikkens synspunkt er på mode igen. De blev ofte
afbilledet nøgne, da krop og sjæl hænger sammen.
Laokoon, Hagesandros, Polydoros og Athenodoros (3
billedhuggere fra Rhodos), ca. 100 f.kr.
Statuen
er fra Antikken og det ses ved, at personen i midten er muskuløs og han er
meget detaljeret, i form af sine muskler og blodåre. Det vigtigeste er, at det
er fremstillet som en nøgen statue, som var kendetegnet for Antikken, siden
krop og sjæl hører sammen.
”Venus ved spejlet”, Peter Paul Rubens, 1614-1615.
Fra denne periode er kendetegnet at kvinderne er frodige.
Billedet er den nøgen gudinde Venus, hvor vi kan se, at krop og sjæl hænger
sammen son i Antikken og Renæssance. Jeg ville mene vi også kan tale om det
universale menneske, siden det er en gudinde.
Åbykrucifikset, ukendt kunstner, ca. 1100. Nationalmuseet.
Denne figur passer godt til middelalderen, som er tiden den
kommer fra, siden de i middelalderen holdte sjæl og krop adskilt. Kroppen var
beskidt og sjælen var ren. Dette ses på figur da den er meget dukkeagtig, men
også fordi man kan se, at der er huller i hænderne, hvilket kan symboliserer
Jesus, siden de også var meget kristne i middelalderen. Vi kan også se, at vi
stadig har noget fra vikingetiden, hvor man fremstillede Jesus som sejrende.





Ingen kommentarer:
Send en kommentar