Grækenland
(750 – 330 f.kr.)
1.
Hvad skete der i Grækenland omkring
år 1000 f.kr
Omkring år 1000 f.kr. blev konturerne af Grækenland dannet. Der kom folk
til området fra nord og øst, og de etablerede sig i mindre samfund, der senere
blev til byer. Begreber som demokrati og respekt for det enkelte individ blev
skabt.
2.
Hvorfor finders der næsten ingen
eksempler på græsk malerkunst?
Malerierne blev som regel malet på stuk, der er en let puds, så de kunne
ikke overleve i mange år, der findes dog mange græske vaser og krukker på
verdens museer.
3.
Hvad er der til gengæld mange levn
af?
Der er mange levn af græske vaser og krukker, der blev dekorerede med
fortællende billeder, og de kan findes på mange af verdens museer.
4.
Hvad var de første græske skulpturer
lavet af?
De første græske skulpturer var lavet af træ og var bemalede og belagt
med guld og elfenben. De forestillede Zeus og Athene og var fremstillet i
størrelser på op til 14 meter. De blev opstillet i templernes centralrum
(Cella).
5.
Hvordan kender vi til disse første
græske skulpturer?
Man kender til disse skulpturer gennem skriftlige kilder og afbildninger
på gamle romerske mønter.
6.
Hvordan blev grækerne inspireret til
at hugge i sten?
De begyndte at handle med Egypten, og her lærte de at hugge i sten, og de
er blevet meget inspireret af de egyptiske skulpturer.
7.
Hvad kaldes de første græske
skulpturer og hvorfor?
De første græske skulpturer af kalksten eller marmor kaldes arkaiske, da
deres form viser tilbage til den egyptiske tradition.
8.
Hvad er karakteristisk for den
arkaiske skulptur (brug fakta fra bogen + linket der er vedhæftet lektionen)?
Af kendetegn SKAL nævnes karakteristika ved øjne, mund, hår og positur. Der må
gerne nævnes mereJ.
Håret var ofte i perlelokker.
Armene var langs siden med knyttede næver.
Ingen bevægelse.
Store mandelforede øjne.
Benene står forskudt, oftest venstre ben forrest.
Armene var langs siden med knyttede næver.
Ingen bevægelse.
Store mandelforede øjne.
Benene står forskudt, oftest venstre ben forrest.


9.
Hvad er kendetegnende ved den
klassiske græske periode (tænk gerne tilbage på kroppen i kunstenJ)?
I denne periode fremstillede billedhuggerne naturens fænomener. Mennesket
var det foretrukne motiv. Vægten lægges på det venstre ben, mens det andet ben
holder kroppen i ligevægt. Hovedet drejes og hældes en smule. Stillingen blev
kaldt contrapposto (se s. 100 for ekstra information).
10.Hvad hedder den
bestemte stilling, som de klassiske skulpturer typisk står i?
Denne stilling kaldes contrapposto.
11. Skulpturernes
placering ændrede sig i den klassiske græske periode – hvordan?
Skulpturernes placering ændrede sig fra gravpladser til offentlige rum
som torve, templer, biblioteker og paladser, da de her skulle udtrykke de
samfundsmæssige idealer.
12.Hvordan ændrede
billedhuggerens position sig?
Billedhuggerens position i samfundet ændrede sig fra håndværker til kunstner.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar